Publikationen
Hier finden Sie eine Übersicht der im Internet veröffentlichten Publikationen des Öko-Instituts. Ausführliche Publikationslisten der Institutsbereiche finden Sie in der Rubrik Referenzen. Abonnieren Sie Neuerscheinungen aus dem Öko-Institut auch als RSS. Hier können Sie die Publikationsliste im BiBTeX-Format herunterladen. Eine Übersicht über aktuelle und abgeschlossene Projekte finden Sie in unserer Projektdatenbank.
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Methanol as a marine fuel
Advantages and limitations
E‑Methanol wird als möglicher Kandidat für die Dekarbonisierung der Hochseeschifffahrt diskutiert. In dieser Studie wird untersucht, ob die potenziellen Vorteile und Risiken von Methanol in der aktuellen Diskussion ausreichend…
Policy Brief: Briefing on the proposal to integrate maritime transport in the EU ETS
This policy brief provides an overview of the proposal by the European Commission to reform the EU ETS to extend the existing EU ETS to maritime transport. The policy brief outlines the importance of addressing maritime transport…
The COP27 Climate Change Conference
This study provides an overview of the status of international climate negotiations and issues at stake at the COP27 climate change conference. It also addresses the current implementation of the Paris Agreement, the stakeholders in the…
Sustainable development impacts of selected project types in the voluntary carbon market
There is increasing acknowledgement that projects in the voluntary carbon market have an impact beyond reducing greenhouse gas emissions. Projects can have additional positive effects on sustainable development, but they can also impair…
Methodology for assessing the quality of carbon credits
Version 2.0
The World Wildlife Fund (WWF-US), Environmental Defense Fund (EDF) and Oeko-Institut are developing the “Carbon Credit Quality Initiative” (previously referred to as “Carbon Credit Guidance for Buyers”) to guide buyers of carbon credits…
Impact Assessment Report for an amendment of Regulation (EU) 517/2014 on fluorinated greenhouse gases
CLIMA.A2/ETU/2019/0016 - Impact Assessment Final Report
This report presents the findings of ‘Task 3: Develop options and recommendations for the review of the Regulation and assess their impacts’ under the ‘Support contract for an Evaluation and Impact Assessment for amending Regulation (EC)…
Evaluation Report for Regulation (EU) 517/2014 on fluorinated greenhouse gases
CLIMA.A2/ETU/2019/0016 - Evaluation Final Report
This report presents the findings of ‘Task 2: Evaluate current EU F-gas policy’ under the Support contract for an Evaluation and Impact Assessment for amending Regulation (EC) No 517/2014 on fluorinated greenhouse gases (hereinafter:…
Fit for purpose? Key issues for the first review of CORSIA
This paper aims to contribute to the forthcoming review of CORSIA by identifying key issues that should be addressed in relevant ICAO decision making bodies. As the discussion on a potential long-term goal for international aviation is…
Ensuring safeguards and assessing sustainable development impacts in the voluntary carbon market
An overview of approaches
The voluntary carbon market (VCM) has been growing considerably in recent years and demand for carbon credits will likely continue to increase in the future. Projects in the VCM can have considerable impacts beyond the reduction of…
Folgenabschätzung von ordnungsrechtlichen und fiskalischen Maßnahmen zur Förderung pflanzenbasierter Ernährung und zur Reduzierung des Fleischkonsums
Endbericht zum Vorhaben FKZ: UM21 360010, Vergabenummer: 1461/2021
Für eine Folgenabschätzung verschiedener derzeit diskutierter fiskalpolitischer Maßnahmen zur Förderung pflanzenbasierter Ernährung und Reduzierung des Fleischkonsums hat Öko-Institut e. V. im Auftrag des BMUV drei Szenarien veränderter…
Methodology for assessing the quality of carbon credits
Version 1.0
Carbon markets with high-quality credits could play an important role in raising the ambition of climate action and help close the gap between current climate commitments and the necessary decarbonisation of the global economy. If carbon…
Ausweitung des EU-ETS auf den Seeverkehr
Zentrale Aspekte des Vorschlags der EU-Kommission vom 14.07.2021
Die EU-Kommission hat am 14. Juli 2021 im Rahmen des sogenannten „Fit-for-55-Pakets“ eine Reihe von Vorschlägen veröffentlicht, die dazu beitragen sollen, die Emissionen der EU bis 2030 um mindestens 55 Prozent gegenüber 1990 zu senken.…
The COP26 Climate Change Conference
Status of climate negotiationsand issues at stake
The 26th Conference of the Parties to the United Nations Framework Convention on Climate Change focuses on increasing ambition and implementing the Paris Agreement. This study provides an overview of the international framework to…
Projektionsbericht 2021 für Deutschland
Der deutsche Projektionsbericht 2021 beschreibt die Entwicklung der Treibhausgasemissionen in Deutschland in einem Mit-Maßnahmen-Szenario im Zeitraum 2021 bis 2040. Der Bericht folgt den Vorgaben der Verordnung (EU) 2018/1999 des…
Integration of maritime transport in the EU Emissions Trading System
Maritime transport contributes 2-3% to global greenhouse gas emissions. It is, nevertheless, the only sector which is not yet subject to greenhouse gas (GHG) reduction targets and policies in the European Union (EU). It is imperative…
Ammonia as a marine fuel
Risks and perspectives
The decarbonization of the shipping sectorultimatelyrequiresthe switch to alternative post-fossil fuels. Ammonia has recently received increasing attention as a potential marine fuelthat could drive thisdecarbonization.In the context of…
Möglichkeiten zur Regulierung der Klimawirkungen des Luftverkehrs (englische Version)
Der Luftverkehr ist die umweltschädlichste Form der Fortbewegung und trägt zu einem erheblichen Anteil zur Erderhitzung bei. Gleichzeitig genießt der Luftverkehr zahlreiche Privilegien gegenüber anderen Verkehrsträgern. Das Kerosin ist…
Möglichkeiten zur Regulierung der Klimawirkungen des Luftverkehrs
Der Luftverkehr ist die umweltschädlichste Form der Fortbewegung und trägt zu einem erheblichen Anteil zur Erderhitzung bei. Gleichzeitig genießt der Luftverkehr zahlreiche Privilegien gegenüber anderen Verkehrsträgern. Das Kerosin ist…
Including transport sectors in the EU ETS
Background paper for the ENVI Committee
This background paper provides an overview of the design options for the inclusion of these sectors inthe EU ETS, possible impacts on emissions in these sectors and the impacts on the stationary ETS.